Hét alternatief voor de reserveband: de runflat
Veiliger, makkelijker én ruimtebesparend. Maak kennis met de runflat band. Als de band lek raakt, kun je er nog 80 km veilig mee blijven rijden. Dus geen gedoe meer langs de kant van de weg en geen reserveband meer in je kofferbak. Runflat banden zijn verkrijgbaar als winterbanden, zomerbanden en all season banden. Lees meer over runflat.
Profile. Beter. Sneller. Verrassend voordelig.
Voor run-flat banden kom je naar Profile
Als je runflat band lekt raakt, krijg je een waarschuwing op je dashboard. Ondertussen blijft je auto prima bestuurbaar. Door de verstevigingen aan de binnenkant van de band kun je nog 80 kilometer veilig doorrijden.
Overtuigd? Kom dan naar Profile. Als bandenspecialist weten we namelijk alles van run-flat. En er is altijd een Profile vestiging in de buurt om jouw runflat banden snel, vakkundig en verrassend voordelig te laten monteren.
Wat zijn runflat banden?
Met de unieke runflat banden blijft je auto uitstekend bestuurbaar bij pech. Valt opeens de luchtdruk weg? Dan kun je nog 80 kilometer doorrijden met een snelheid van 80 kilometer per uur. Kortom, nooit meer een reserveband in je achterbak en nooit meer banden verwisselen langs de kant van de weg.
Ga je voor run-flat? Dan kun je kiezen uit zomerbanden, winterbanden en 4 seizoenenbanden.
De drie voordelen van runflat banden
Nooit meer een reserveband nodig
Nooit meer een band wisselen langs de kant van de weg
Nog 80 kilometer veilig doorrijden na een lekke band
Het unieke bandenspanningssysteem van runflat
Op steeds meer nieuwe auto’s zitten tegenwoordig standaard run-flat banden. Een reserveband is dus niet meer nodig. En de ontwerpers houden daar al volop rekening mee. Zo hebben de auto’s met runflat dan ook een verplicht bandenspanningssysteem.
Valt de luchtdruk weg? Dan zie je meteen een waarschuwing op je dashboard. Je merkt namelijk zelf geen verschil als de run-flat band lek raakt. Dus zie je een waarschuwing? Rij dan snel naar een Profile in de buurt voor advies en voor de allerbeste service.
Hoe herken je runflat banden?
Er zijn twee soorten run-flat banden. Sommige hebben een binnenring op de velg, maar de meeste hebben een verstevigde binnenwand. Benieuwd of je al op runflat rijdt? Kijk dan op de zijkant van jouw band of je de letters RFT ziet. Runflat banden kun je ook herkennen aan het prijskaartje. Door het materiaal en de ingebouwde verstevigingen is de prijs van een run-flat hoger dan van een gewone band.
Veelgestelde vragen over runflat banden
Wil je nog meer weten over run-flat banden? Bijvoorbeeld over de juiste bandenspanning? Of over hoe je je banden wisselt naar runflat? Kijk dan naar onze antwoorden op de veelgestelde vragen over runflatbanden.
Het is niet makkelijk om een runflat band te herkennen. Op je band staat namelijk niet duidelijk vermeld of het een runflat is of niet. Bovendien heeft elke bandenfabrikant weer een andere code voor runflat banden. Zo noemt Bridgestone het RFT en kiest Michelin juist voor ZP. Wil je zeker weten of je op runflat banden rijdt? Kom dan even naar een Profile vestiging bij je in de buurt. Onze specialisten geven dan snel duidelijkheid.
Vroeger kon er duidelijker onderscheid gemaakt worden tussen een normale band en een runflat band. Tegenwoordig geldt dit echter niet meer. De meeste runflat banden zijn tegenwoordig op het gebied van zuinigheid en comfort gelijk aan gewone autobanden.
Ja, er zitten helaas ook nadelen aan runflat banden. Zo zijn ze lastiger te repareren dan gewone banden. Als een gewone band lek raakt of kapot gaat, kunnen we deze in sommige gevallen nog repareren. Runflat banden vaak niet. Dat komt door het stevige en hittebestendige materiaal van de band. En er is nog een nadeel. Het is natuurlijk fijn om nog even door te kunnen rijden met een lekke band, maar je merkt het als automobilist vaak niet. En als je dan op hoge snelheid door blijft rijden, kan dit voor gevaarlijke situaties zorgen.
Omdat het doorrijden op een lekke band gevaarlijk is, zijn runflat banden enkel toegestaan op auto’s met een waarschuwingssysteem wat er voor zorgt dat de automobilist op de hoogte is van de lekke band. Hiervoor moet doorgaans vaak het systeem wat betreft de veringen worden aangepast. Wanneer er dan een lekke band gereden wordt, kan de automobilist dit zien op zijn of haar dashboard. Ook al rij je op runflat banden, is het advies nog steeds om in alle gevallen zo kort mogelijk door te rijden. Het feit blijft dat je op een lekke band rijdt, wat in geen enkel geval bevorderlijk is voor de veiligheid.
Zodra een gewone band lek gaat, kun je er niet meer mee rijden. Het is dan simpelweg te gevaarlijk om nog door te rijden. Met een runflat band kun je nog 80 kilometer op een snelheid van 80 km/u doorrijden. Een runflat band heeft namelijk een andere constructie dan een gewone band. En daardoor kun je nog een tijdje doorrijden met een lekke band. Ben je van plan om runflat banden te kopen? Hou er dan rekening mee dat ze minder lang meegaan dan gewone banden. Verder is het lastig om lekke runflat banden te repareren waardoor ze sneller vervangen moeten worden.
Lees meer over runflat bandenEigenlijk kun je helemaal niet doorrijden op een lekke band. Behalve met een runflat band. Als een runflat band lek is, kun je er nog maximaal 80 kilometer met een maximale snelheid van 80 km/u mee rijden. Is je gewone band lek? Stop dan meteen langs de kant van de weg. Doorrijden zorgt voor levensgevaarlijke situaties. Niet alleen voor jezelf, maar ook voor anderen. Bovendien kan doorrijden op een lekke band ook schade veroorzaken aan de velg en het wiel. Als de velg of het wiel gerepareerd of vervangen moet worden, kunnen de kosten flink oplopen.