TPMS: bandenspanning-controlesysteem
Wil je alles weten over de bandenspanningsensoren van TPMS (Tyre Pressure Monitoring System)? Lees dan verder. Wil je nóg meer weten? Neem dan contact op met de experts van je dichtstbijzijnde Profile.
Wat is TPMS?
Rolde je auto na 1 november 2014 uit de fabriek? Dan heb je TPMS. Dit Tyre Pressure Monitoring System is een controlesysteem voor de spanning en de temperatuur van je banden. Een belangrijk veiligheidssysteem dus. Met een lampje op je dashboard en met geluiden krijg je een waarschuwing als er iets mis is met je banden. Zoals een lekkage, verkeerde bandenspanning of gevaarlijke temperatuur.
Brand het lampje? Check meteen je banden!
Begint het lampje van TPMS te branden? Parkeer dan meteen je auto en controleer je banden. Is je band niet lek? Rij dan zo snel mogelijk naar een plek waar je je band op de juiste spanning kunt brengen. Bij Profile kan dit trouwens gratis.
Als bandenexpert zijn we natuurlijk ook TPMS-expert
Een TMPS-check is voor onze experts een standaard handeling. Dus kom je langs voor een bandenwissel? Of voor een check van je banden? Dan controleert onze vakkundige monteur ook altijd even het TPMS-systeem. Wil je meer weten over TPMS? Neem dan even contact op.
De verschillende TPMS-systemen
Er zijn twee TPMS-systemen: een direct systeem en een indirect systeem. Bij een direct systeem heeft elk wiel een sensor. Het indirecte systeem heeft geen sensoren, maar werkt met software.
Werkzaamheden bij direct systeem
Onze expert checkt of de sensoren nog werken en of de batterij moet worden vervangen. Als een batterij leeg is, moet soms de hele sensor worden vervangen.
Werkzaamheden bij indirect systeem
Hierbij kun je vaak zelf via het dashboard het systeem instellen om weer veilig verder te rijden. Kijk in het instructieboekje van je auto of op het scherm van je dashboard hoe je dat moet doen. Kom je er niet uit? Neem dan even contact op.
Veelgestelde vragen over TPMS
TPMS (Tyre Pressure Monitoring Systems) staat voor systemen die de bandenspanning controleren. Het zijn slimme elektronische systemen die in realtime de bandenspanning in de gaten houden. Zodra er iets mis is, geven ze een signaal af. Autofabrikanten kunnen gebruikmaken van twee verschillende systemen: het directe systeem - dat werkt via een druksensor in het wiel - en het indirecte systeem - dat werkt via de ABS-sensor van je auto.
TPMS heeft drie functies:
- Je rijdt veiliger omdat een te lage bandenspanning op tijd wordt gesignaleerd.
- Je kunt brandstof besparen door altijd op de juiste bandenspanning te rijden.
- Je voorkomt onnodige slijtage van je banden door altijd op de juiste bandenspanning te rijden.
Sinds 1 november 2014 dienen fabrikanten elke nieuw verkochte auto te voorzien van een TPMS-systeem. Zowel directe als indirecte systemen zijn toegestaan, zolang ze maar voldoen aan de eisen en voorwaarden van de Europese richtlijn ECE-R64. Deze richtlijn beschrijft de functionaliteit van het TPMS-systeem. En het maakt daarbij niet uit of er gebruik wordt gemaakt van een originele sensor of een aftermarket sensor. TPMS maakt onderdeel uit van de typegoedkeuring van de auto. Het is dan ook een verplicht onderdeel van de auto. Als je nieuwe velgen gaat kopen, dien je als bestuurder daar rekening mee te houden.
Heeft je auto een TPMS-systeem? Dan is het belangrijk om te weten of je een direct systeem hebt met sensoren of een indirect systeem zonder sensoren. Bij een indirect systeem hoef je bij de aanschaf van nieuwe velgen geen rekening te houden met TPMS. Bij een direct TPMS systeem is het wel belangrijk om over TPMS na te denken. Als je nieuwe velgen koopt, moeten er namelijk sensoren in de velgen worden geplaatst. En dat kan niet bij alle velgen. De specialist bij Profile weet precies welke velg geschikt is voor TPMS-sensoren.
Bij een direct systeem zit er een sensor in het wiel die de bandendruk meet. Deze informatie wordt draadloos verzonden naar een regel-unit in je auto. De waarschuwing die je te zien krijgt, is afhankelijk van het type display van je autofabrikant. Bij de ene display zie je de exacte bandenspanning van de vier banden. En bij de andere display krijg je een waarschuwing te zien zodra er iets mis is met een van de autobanden. De directe systemen zijn erg precies omdat ze heel nauwkeurig de bandenspanning van elke band meten. Bovendien werken ze ook wanneer je auto stilstaat. Bij een indirect systeem is dit niet het geval. Een indirect systeem heeft ook geen sensoren, maar meet de rotatiesnelheid en de trillingen van je wielen. Als deze metingen afwijken, kan dat duiden op een te lage bandenspanning.
Bij een indirect systeem meten de ABS- en de ASR-sensoren de rotatiesnelheid van de afzonderlijke wielen. Hoe lager de bandenspanning, hoe sneller het wiel gaat draaien. Het systeem geeft dan een waarschuwing. Verder is er een geavanceerd signaalverwerking systeem dat de trillingen meet die gerelateerd kunnen zijn aan de bandenspanning. Een verandering in de trilling kan wijzen op een te lage bandenspanning.
Banden en velgen moeten zo veilig mogelijk worden gemonteerd. De montage vereist dan ook veel deskundigheid. Zo moet constant de conditie van de band worden gecontroleerd en precies het juiste aanhaalmoment worden gebruikt. Wij raden dan ook af om dit zelf te doen. Bij directe TPMS-systemen zijn er nog extra redenen om de montage over te laten aan een specialist. Als het ventiel en de pakkingen bij het wisselen van de banden niet op de juiste manier worden onderhouden, kan de sensor sneller slijten. Verder komt er bij nieuwe autobanden en/of nieuwe sensoren veel programmeerwerk kijken om de draadloze communicatie tussen de TPMS-sensor en de ontvanger werkend te krijgen. Specialisten hebben hiervoor de juiste apparatuur. En tenslotte dient bij elke bandenwissel het batterijniveau van de sensoren te worden gecontroleerd. Ook hiervoor heeft de bandenspecialist de juiste apparatuur in huis.
Dat kun je zien aan een symbooltje of lampje op je dashboard. Als er een probleem is met je bandenspanning, dan blijft dit lampje branden.